קבלות עוסק פטור באינטרנט - למי זה כדאי ואיך עושים את זה?
מאז שנת 1976 משלמים בעלי עסקים בישראל מס מיוחד הנקרא מס ערך מוסף, ואשר נכלל במחירם של רוב השירותים והמוצרים המוצעים בארץ. יחד עם זאת, על-מנת להקל על בעלי עסקים קטנים, מגדיר החוק רף מסוים של הכנסות (שמתעדכן כל העת), ומי שהכנסותיו מהעסק נמצאות מתחת לאותו רף פטור מתשלום המע"מ. מעמד זה נקרא "עוסק פטור", והעוסקים הפטורים אינם מוציאים חשבוניות מס אלא קבלות עוסק פטור, ויכולים לבחור בין הוצאות קבלות עוסק פטור באינטרנט לבין מתן קבלות נייר.
לאופציה של הוצאת הקבלות באינטרנט ישנם באופן טבעי שלל יתרונות, וכדאי להיות מודעים אליהם כמו גם לנהלים השונים לגבי הוצאת קבלות אלה באופן כללי.
אוהבים את הכתבה?
מוזמנים לנסות את המערכת שלנו!
חודש ראשון חינם
מי רשאי להוציא קבלות עוסק פטור באינטרנט?
הפקת קבלות עוסק פטור באינטרנט מותרת לכל מי שמורשה, ובעצם מחויב, להוציא קבלות – כלומר כל עוסק פטור רשאי לבצע את הפעולות השונות במסגרת הנהלת חשבונות באינטרנט, וליהנות מהיתרונות של קונספט מתקדם זה.
בהקשר זה כדאי לדעת שרף ההכנסות השנתי שעד אליו ניתן להישאר במעמד של עוסק פטור ולא להפוך לעוסק מורשה הוא 98,707 ש"ח (נכון לשנת 2017 – הרף משתנה כל שנה, כשלמשל עד 2014 הוא היה פחות מ-80,000 ש"ח לשנה, אבל בניסיון להקל על עסקים קטנים הועלה הרף כך שיותר עסקים יהיו פטורים מחובת ההתעסקות עם מס ערך מוסף). עוד חשוב לציין שישנם תחומים שבהם גם הכנסות נמוכות לא מאפשרות רישום כ"עוסק פטור", ובהתאם גם אי אפשר להוציא קבלות אלא יש להנפיק חשבוניות מס. בין תחומים אלה: רופאים (כולל וטרינרים, פסיכולוגים, רופאי שיניים), רואי חשבון, אדריכלים, עורכי דין ובעלי מקצועות חופשיים אחרים, בעלי בתי ספר לנהיגה ועוד.
למה כדאי להוציא קבלות באינטרנט?
לכאורה הפקת חשבוניות אונליין מתאימה רק לעסקים גדולים, שנדרשים להפיק חשבוניות רבות מדי יום ועבורם תוכנה שמייעלת את ההתנהלות היא כורח המציאות. בפועל גם עסקים זעירים (אגב, בעבר היו שתי הגדרות לפי חוק מס ערך מוסף, "עוסק זעיר" ו"עוסק זעיר פטור", אולם ב-2002 הן אוחדו להגדרה אחת, "עוסק פטור") נתרמים מאוד מהאפשרות להוציא קבלות עוסק פטור באינטרנט, וזאת מהסיבות הבאות:
* דווקא מי שממעט להוציא קבלות, ולעתים אף יכולים לעבור שבועיים-שלושה בלי שהוציא אף קבלה, זקוק לפתרון שמבטיח סדר וארגון. כשהוא לא מוציא קבלות באופן יומיומי, בעל העסק עלול למשל לשכוח איפה הניח את פנקס הקבלות הידני וכך להשלים מתן שירות או אספקת סחורה, לקבל את התמורה ולא לספק עבורה קבלה – דבר שעלול להכעיס את הלקוח וליצור לעסק תדמית בעייתית (מה גם שהחוק מחייב הנפקת קבלה תוך זמן מסוים ותחום ממועד קבלת הכסף).
* אובדן פנקס קבלות עלול גם לסבך את בעל העסק עם רשויות המס, שהרי הרישום נעשה גם לצורכי הדיווח בסוף השנה. בהקשר זה כדאי לדעת שעוסק פטור מחויב לדווח למס ערך מוסף אחת לשנה על כל הכנסותיו, כדי שניתן יהיה לדעת האם הוא אכן עדיין בגדר עוסק פטור, וזאת עפ"י הרף שנקבע בחוק, ושהדיווח חייב להגיע למשרדי מע"מ עד ה-31 בינואר. בנוסף נדרש כמובן דיווח גם למס הכנסה, כדי שזה יקבע את גובה השומה השנתית – ואובדן פנקס קבלות עלול להוביל לתסבוכת של ממש ואף לענישה מצד רשויות המס.
* הוצאת קבלות באמצעות תוכנה ייעודית כרוכה בהשקעה כספית מינימלית (ואגב, גם פנקס קבלות מנייר כמובן לא ניתן חינם), והתמורה היא דרך פשוטה, קלה ונוחה להפליא להוציא קבלות, לתעד אותן ולבצע באמצעותן פעולות שונות (בין אם לצורך דיווח לרשויות המס ובין אם לטובת ניהול העסק).
תדמית מתקדמת
עוד יתרון לעוסק פטור שמוציא קבלות או חשבוניות דיגיטליות במקום קבלות נייר היא תדמית טובה יותר – מתקדמת, מתחשבת בסביבה ועדכנית, וגם זהו רווח משמעותי לעוסק הפטור שבדרך כלל נתפש כפחות איכותי ביחס לעוסקים מורשים וחברות גדולות.
מה חובה לכתוב על קבלת עוסק פטור באינטרנט?
מבחינת הפרטים שיש למלא בהן, חשבוניות ממוחשבות מכל הסוגים (חשבונית מס, קבלה, חשבונית עסקה) זהות לאלה הכתובות על נייר. כשמדובר על קבלה של עוסק פטור, בין אם הוצאה באופן המסורתי דרך פנקס ובין אם בזו החדשנית באינטרנט, היא חייבת לכלול מספר סידורי (כמובן ייחודי – אסור בשום פנים ואופן להוציא 2 קבלות עם אותו מספר סידורי), את שם העסק (או שם בעל העסק, אם לעסק עצמו אין שם), מספר העוסק הפטור, כתובתו של העסק ומספר הטלפון (או של בעל העסק, אם אין לו כתובת משלו ומספר טלפון ייעודי), את מהות העסקה, את התשלום עבורה (כמובן ללא מע"מ), את צורת התשלום (העברה בנקאית, צ'ק, מזומן או אשראי, כולל הפרטים הרלוונטיים) ואת תאריך הוצאת הקבלה.
כל קבלה גם צריכה להיות חתומה, כשבמקרה של קבלה באינטרנט החתימה הינה דיגיטלית בהתאם לחוק חתימה אלקטרונית 2001.
זה הזמן – הנפקת קבלות מקוונת לעוסקים פטורים
עוסקים פטורים יכולים לאמץ בקלות את העידן הדיגיטלי בתחום של קבלות עוסק פטור באינטרנט. היכולת להצטרף לשירות אונליין משפיעה לטובה על האופן שבו עסקים מנהלים את הכספים שלהם, כולל הנפקת קבלות ושמירת מסמכים.
עבור עוסקים פטורים, המעבר לקבלות מקוונות מציע מספר יתרונות. ראשית, זה מבטיח ארגון ומעקב טובים יותר, במיוחד עבור אלה שמנפיקים קבלות לעתים רחוקות. אובדן של פנקס קבלות ידני עלול להוביל לבעיות משמעותיות, הן מול הלקוחות והן לצורך דיווח מס לסוף השנה.
מערכות מקוונות מונעות תקלות רבות, על ידי אחסון מאובטח של כל רשומות העסקאות. בנוסף, הדרישה החוקית להנפיק קבלות באופן מיידי מיושמת בקלות רבה יותר באמצעות פתרונות דיגיטליים.
גם בתמחור – מעבר להפקת קבלות עוסק פטור באופן דיגיטלי הוא צעד משתלם יותר. זה מקל על תיעוד ורישום עסקאות, מסייע בניהול עסקי יעיל וחוסך זמן אבל גם כסף. ובל נשכח כי על ידי מערכות קבלה דיגיטליות העסק מקבל תדמית מתקדמת, חוסך נייר וכסף ושומר על הסביבה.
בעת הנפקת קבלות מקוונות, עוסקים פטורים צריכים לפעול בסטנדרטים מסוימים שקובעת רשות המיסים. הקבלות צריכות לכלול מספר סידורי רציף, שם בית העסק או הבעלים, מספר עוסק פטור, פרטי התקשרות, פרטי עסקה, סכום התשלום (ללא מע"מ) וכיוצא בזה. כמו כן, על פי חוק חתימה אלקטרונית, קבלות מקוונות נחתמת אוטומטית, זה נוח ופשוט.