חשבוניות ישראל - כל מה שצריך לדעת על מודל הקצאת מספרי חשבוניות
בתאריך 5.5.24 מתחיל יישומו של חוק שצפוי להשפיע על המגזר העסקי, על עצמאים, בעלי עסקים ופרילנסרים רבים. מדובר בנוהל חדש של הקצאת מספרים לחשבוניות, עם דגש על עסקים שמשרתים עסקים (B2B). זהו מודל שנקרא חשבוניות ישראל ואם אתם כבר כיום מוציאים חשבוניות ללקוחות שלכם, שימו לב – כל זה עשוי להיות רלוונטי עבורכם. אז אם אתם מתקזזים מול מע"מ ומוציאים חשבוניות מס, אלה עיקרי הדברים, כל מה שצריך לעשות מול רשות המיסים ואיך אנחנו מקלים עליכם ביישום השוטף.
מדוע צריך את זה ומתי החוק של חשבוניות ישראל נכנס לתוקף?
רשות המיסים עקבה בדאגה במגמת העלייה בהוצאות של חשבוניות בישראל, שלא על פי חוק ושלא על פי תקנות המס. כעת, החוק (מודל חשבוניות ישראל) נועד לטפל בצורה יסודית בבעיה של החשבוניות הפיקטיביות, שנועדו להוליך שולל את רשות המיסים ולפגוע בגביית תשלומי המיסים.
החוק שאמור היה להיכנס לתוקף בראשית 2024, נדחה מספר פעמים מסיבות שונות. התאריך הרלוונטי הוא 5.5.2024, אולם לא עבור כל העסקים והעצמאים. התאריך הזה רלוונטי עבורכם אם אתם עסקים שמוציאים חשבוניות מס בגובה של 25,000 ₪ ומעלה. בהמשך, הסכום הזה ילך ויפחת כך שהנוהל של הקצאת מספרי חשבוניות צפוי לכלול יותר ויותר עסקים ועצמאים.
אוהבים את הכתבה?
מוזמנים לנסות את המערכת שלנו!
חודש ראשון חינם
מהו סכום החשבוניות שיצטרכו אישור – מספר הקצאה כחוק כעת ובהמשך?
על פי חוק, עסקים שמספקים שירות לעסקים אחרים בסכום העולה על רף מסוים בכל רגע נתון, יצטרכו לקבל עבור החשבונית מספר אישור מטעם רשות המיסים. משמעות האישור הוא הקצאת מספרים לחשבוניות מס, על מנת שאותו מסמך יקבל הכרה כהוצאה עסקית (עבור הלקוח שקיבל את המסמך). במילים אחרות, הנוהל הזה רלוונטי הן עבור מנפיקי חשבוניות והן עבור מקבלי חשבוניות שצריכים לוודא שהמסמך ממוספר. כלומר, רק כאשר ישנו מספר הקצאה של רשות המיסים העסק שרכש את השירות או המוצר יוכל להזדכות על החשבונית בתור הוצאה, מול רשות המיסים.
- בשלב ראשון, שנכנס לתוקף, הסכום שנקבע עומד כאמור על 25,000 ₪
- הסכום הזה ילך וירד בהדרגה, עד שבהמשך הוא יחול על סכומי חשבוניות שעולים על 5000 ₪.
- אופן הכניסה המדורג של הנוהל צפוי לחול עד לשנת 2028, אלא אם יחולו שינויים לאורך הדרך.
חשוב!
אם תהיה זו חשבונית שלא קיבלה מספר הקצאה שאושר על ידי רשות המיסים, לא תהיה אפשרות לקזז את המע"מ על פי מודל חשבוניות ישראל החדש.
אילו עסקים נכללים בחוק החדש?
החוק נועד לסגור את הפרצות שמאפשרות לעסקים לקבל הכרה בהוצאות פיקטיביות, כלומר הוצאות שאינן הוצאות אמת. מטרת הנוהל היא לסגור את הפרצה שמאפשרת הזרמת כספים לא מדווחים לגורמי פשיעה או טרור. החוק רלוונטי בראש ובראשונה בעסקאות שבהם משתתפים כלקוחות וכספקים חברות או עוסקים מורשים. כלומר, עבור עסקים קטנים כגון עוסקים פטורים, הקצאת מספרי חשבוניות איננה רלוונטית.
טיפ חשוב: קיבלתם חשבונית מס מלקוח? וודאו שהחשבונית כוללת מספר הקצאה, אחרת לא ניתן יהיה להזדכות על המע"מ ולקבל הכרה בהוצאה (במידה וסכום העסקה עולה על 25,000 ₪).
איך הקצאת החשבוניות תעבוד הלכה למעשה ומה אני צריך לעשות?
ברשות המיסים פיתחו מערכת טכנולוגית ייעודית שמטפלת בהקצאת מספרים לחשבוניות. על מנת להקל על לקוחותינו, אנו ביצענו את התהליך מול רשות המיסים, כך שניתן לקבל הקצאת מספרי חשבוניות באמצעות המערכת שלנו. זאת לאחר הרשמה ראשונית ברשות המיסים.
אז מה עושים:
יש לבצע הרשמה לאיזור האישי באתר רשות המיסים. לאחר מכן יש לבצע חיבור מהמערכת שלנו לאתר של רשות המיסים ותוכלו לקבל מספר הקצאה בקלות וביעילות באופן אוטומטי.
שלבי ההתחברות:
- תחילה צריך להירשם לאזור האישי ברשות המיסים.
- עבור חברה בע"מ או שותפות, יש לבצע צעדים נוספים כגון הרשאה דיגיטלית למשתמשים.
- אנו ממליצים להתעדכן ברשות המיסים בצעדים הרלוונטיים עבורכם – ישנם סרטוני הדרכה שהרשות העלתה לגבי אופן הרישום לעצמאים, אופן הרישום של תאגידים, מהי הרשאה לפעולה דיגיטלית, איך מאשרים הרשאה דיגיטלית ועוד.
- לאחר רישום באתר רשות המיסים, יש לבצע חיבור דרך המשתמש שלכם באתר שלנו לאיזור האישי ברשות המיסים.

כעת, אנא פעלו באופן הבא, השלבים האלה נדרשים להבטחת התאמה מלאה לדרישות רשות המיסים ולהפעלה חלקה של המערכת דרך האזור האישי שלכם.
- יש להיכנס בתפריט Invoice Maven להגדרות -> חשבוניות ישראל
- יש ללחוץ על "הרשמה לרשות המיסים" ולהתקדם בתהליך עד סיומו
- התהליך יחזיר אתכם אוטומטית לInvoice Maven ויופיע אישור כי התהליך הושלם בהצלחה
- חשוב – בכדי שהחיבור ימשיך יש לבצע פעולות אלו מחדש אחת לשלושה חודשים. על מנת להקל – תשלח אליכם תזכורת אוטומטית שתעדכן עד מתי ההרשאה בתוקף.

כאשר מופיע מולכם מלבן צהוב, זה אומר שסיימתם את התהליך בהצלחה!
כעת כאשר תפיקו חשבונית שסכומה 25,000 ש"ח ומעלה, לאחר ההפקה יהיה רשום עליה מספר הקצאה באופן אוטומטי!
נקודה חשוב לבעלי שותפויות וחברות בע"מ:
למרות שעל פי המערכת שלנו ייתכן שנראה כאילו המשתמש רשום ברשות המיסים, חשוב לזכור שאם המשתמש אינו רשום תחת החברה או השותפות שבה הוא עובד, הוא עדיין לא יקבל מספר הקצאה מרשות המיסים. כדאי לבדוק ולוודא שכל הרישומים וההרשאות מעודכנים כראוי כדי להבטיח את המשך הפעילות התקינה ללא עיכובים.
יש לי עסק/אני עצמאי, האם אני צריך להשתמש בהקצאת מספרי חשבוניות?
על מנת להבין האם אתם באופן אישי צריכים או לא צריכים להשתמש באופציה של הקצאת מספרי חשבוניות, תוכלי להיעזר בכללים הבאים:
1. אם העסק שלכם הוא בעצם עוסק פטור, אין לכם צורך להשתמש בהקצאת מספרי חשבוניות. זה נכון גם לגבי עסקאות שנעשות ביניכם אל מול עסקים.
2. אם העסק שלכם רשום במע"מ ואתם מתקזזים על מס תשומות, תצטרכו להשתמש בהקצאת מספרים עבור עסקאות בסך של 25,000 או יותר.
2. אם בשלב הזה אין לכם עסקאות בהיקף כספי משמעותי, כלומר אתם מוציאים חשבוניות מס שסכומם נמוך יותר מ-25,000 ₪, בשלב זה אין לכם צורך להשתמש באופציה של הקצאת מספרי חשבוניות.
3. אם אתם לא מוגדרים כעסק לעניין מע"מ ולא חלה עליכם חובה להוציא חשבוניות מס (כפי שקורה למשל עם מלכ"רים או עמותות), לא חלה עליכם חובה להשתמש באופציה של הקצאת מספרי חשבוניות.
4. חשוב לא להתבלבל – אם אתם מנפיקים חשבונית עסקה ולא חשבונית מס, שימו לב: חשבונית עסקה איננה כוללת מרכיב של מע"מ שמדווח לרשות המיסים. זהו מסמך שמיועד בעיקר לצרכים פנימיים. מכיוון שזהו מסמך מסוג אחר (לא חשבונית מס), אין צורך להנפיק עבורו מספר הקצאה על פי הנוהל החדש של רשות המיסים.

איך נראית הקצאת החשבוניות על גבי המסמך עצמו?
ברגע שתאושר לכם הקצאה של מספר חשבונית, הרי שתוכלו לראות את המספר הזה על גבי המסמך (החשבונית) עצמו. המערכת שלנו תבצע כאמור את הפעולה מול המחשב של רשות המיסים והחשבונית תונפק עם המספר הנדרש. קל, מהיר ופשוט.

מודל חשבוניות ישראל ו – Invoice Maven – אתכם גם בחוק החדש
שימו לב – אם אתם עובדים עם תוכנת החשבוניות שלנו ב- Invoice Maven או רוצים להצטרף, נמשיך ללוות אתכם עם כל מה שדרוש, עם כל התמיכה והשירות שתצטרכו. כפי שתיווכח לאחר שתתנסו עם שימוש במערכת, תהליך הקצאת מספרי החשבוניות פשוט וידידותי במיוחד!