האם חוק חשבוניות ישראל מקל או מכביד על עבודה עצמאית?
לא מכבר הושלמה כניסתו לתוקף של "חוק החשבוניות", חשבוניות ישראל. החוק נולד כיוזמה של רשות המיסים והמחוקק בכנסת, על מנת להקשות על מעלימי הכנסות "כבדים". החוק מצריך היערכות בעניין הפקת מסמכים עסקיים ודיווח על עסקאות מסוימות. מכיוון שהחוק לא רלוונטי לשכירים אלא בעיקר משפיע על עצמאים ועל פרילנסרים, השאלה היא האם הוא מכביד או דווקא מקל על עבודה עצמאית. אלה העובדות המרכזיות שמעניין ומועיל לדעת.
מטרת החוק ועיקרי השינוי
המודל של החשבוניות כפי שאמור בחוק לא נועד להקשות על בעלי עסקים ועצמאים נקיי כפיים. המטרה היא להיאבק בתופעת החשבוניות הפיקטיביות שנועדו להעלים הכנסות או לקבל החזרים שלא כדין. החוק קובע כי כל עסקה שנעשית בין עסקים, בסכום של 25,000 ש"ח ומעלה לא תיעשה ללא קבלת אישור מתאים מטעם רשות המיסים. התכלית היא למנוע הונאות מס וכן לצמצם את כמות ההון השחור במשק. עבור עצמאים, משמעות הדבר היא שהם צריכים לקבל מספר הקצאה ייחודי מרשות המיסים. כרגע המספר נדרש עבור כל חשבונית מעל הסכום של 25,000 שקלים. עם הזמן, צפוי סכום זה לרדת בהדרגה בשנים הקרובות. כלומר עוד ועוד עסקאות ייעשו בכפוף למספר הקצאת חשבונית.
תהליך הפקת החשבונית
תהליך הוצאת חשבונית לעסקאות הללו יעבור שינוי שחשוב להבין. במקום להנפיק חשבונית באופן עצמאי וללא פנייה מיוחדת (כפי שהיה נהוג עד כה), יהיה צריך לפעול לפי פרוצדורה מסוימת. עצמאי או עסק צריך לקבל אישור מקוון מרשות המיסים. הדבר מתבצע באמצעות תוכנות הנהלת חשבונות אונליין, שמקושרות לעסק או דרך יישום באתר רשות המיסים.
אוהבים את הכתבה?
מוזמנים לנסות את המערכת שלנו!
חודש ראשון חינם
אין בכך הכבדה גדולה מדי עבור עסקים ועצמאים, אלא אם כן הם עדיין עובדים בדרך הישנה. כלומר, עבור המשתמשים בפנקסי חשבוניות ידניים, צפויה עוד מטלה. יש להזין את פרטי החשבונית עם מספר ההקצאה שיתקבל בכל פעם מחדש על ידי רשות המיסים. ככלל, תהליך ההקצאה אמור לפעול בצורה מהירה יחסית. אפשר לדמות זאת לסוג של אישור עסקה בכרטיס אשראי. אפשר לצפות לכך כי התהליך יאט את קצב העבודה, במיוחד בזמן של עסקאות ראשונות שזקוקות להקצאת המספר. מצד שני, המעבר למערכת דיגיטלית לעצמאים שטרם עשו כן, יכול לסייע לאחר מכן בחיסכון בזמן ובניהול נבון יותר של הכנסות והוצאות, הוצאת דוחות שנתיים לרשויות המס ועוד.
יתרונות וחסרונות לעצמאים
החוק החדש מביא עימו יתרונות ולא רק מטלה נוספת. לדוגמא, חוק החשבוניות יצמצם את התחרות הלא הוגנת מצד עסקים המשתמשים בחשבוניות פיקטיביות. המערכת החדשה של ההקצאות תעזור להישמר מפני זיופים והונאות. מנגד, החסרונות הם יותר בירוקרטיה ולימוד של המערכת החדשה. עבור עסקים קטנים ועצמאים, זה נראה מסובך בתחילה, אך הדברים למעשה די פשוטים. חשוב לומר כי החוק החדש לא מתייחס לכל סוגי העסקים ואין שום שינוי בהנפקה של חשבונית עסקה למשל. כאן לא יחייבו מספר הקצאה. עצמאים יצטרכו כן להיות ערניים יותר לגבי סוגי החשבוניות שהם מקבלים מעסקים במטרה שהמסמכים יעמדו בכל הדרישות החדשות.
אם כן, בטווח הקצר החוק עלול להכביד על העבודה העצמאית. עם זאת בטווח הארוך הוא יעזור ליצירת סביבה עסקית הוגנת, מאוזנת ושקופה יותר. ההסתגלות תהיה קלה יותר לאנשים שרגילים לעבוד עם תוכנות ניהול חשבונות מקוונות אך זו גם הזדמנות לעצמאים לשדרג את מערכות הניהול הפיננסי שלהם ולהתייעל. כדי להקל על המעבר תוכלו להצטרף עוד היום לפתרון של תוכנה להפקת חשבוניות וקבלות שעומדת בתנאי רשות המיסים.